LIFESTYLE
Pigūs pasiūlymai gali kainuoti brangiai: kaip atpažinti netikras e. parduotuves?
Lapkritį išpardavimais gyventojus vilioja ne tik dideles nuolaidas siūlantys prekybininkai, bet ir internetiniai sukčiai. Tarptautiniai tyrimai rodo, kad šiuo laikotarpiu netikrų e. parduotuvių ir sukčiavimo atvejų gerokai padaugėja. Artėjant didžiausiam nuolaidų savaitgaliui, patariame, kaip atpažinti apgaulingas e. parduotuves ir nepakliūti į sukčių spąstus.
Sukčiai remiasi Juodojo penktadienio psichologija
Dirbtinio intelekto sprendimus kibernetinio saugumo srityje kuriančios įmonės „Darktrace“ duomenimis, per praėjusių metų Juodojo penktadienio savaitę pasaulyje kalėdinės tematikos sukčiavimo atakų padaugėjo daugiau nei tris kartus, o Juodojo penktadienio netikrų pasiūlymų – beveik 7 kartus.
Pastaraisiais metais sukčiai ne tik aktyvėja, bet ir tobulina savo taktikas. Remiantis kibernetinio saugumo bendrovės „Avast“ duomenimis, per 2024 m. Juodojo penktadienio ir šventinį laikotarpį internete buvo aptikta daugiau nei 80 tūkst. fiktyvių e. parduotuvių visame pasaulyje. Dalis jų imitavo žinomus prekių ženklus, o dalis buvo sukurta specialiai Juodojo penktadienio savaitės išpardavimams.
Pagrindinis netikrose e. parduotuvėse veikiančių sukčių tikslas – ne parduoti, o surinkti mokėjimo ar asmeninius duomenis, tad vartotojų budrumas šiuo laikotarpiu itin svarbus.
Kibernetiniai nusikaltėliai veikia pagal emocijų principą – jie žino, kad Juodojo penktadienio metu žmonės priima sprendimus greičiau, vedini noro nepraleisti geros progos. Tai vadinamoji FOMO (angl. fear of missing out) psichologija. Matydami, kad pasiūlymas galioja tik kelias valandas, pirkėjai dažnai pasiduoda spontaniškam pirkimui, nepatikrinę svetainės patikimumo.
Pasak eksperto, jau kurį laiką sukčiai nebeapsiriboja tik netikrais el. laiškais ar trumposiomis SMS žinutėmis. Jie vis dažniau investuoja į profesionaliai atrodančias svetaines, kurių dizainas ir kalba sukurti taip, kad sukeltų pasitikėjimą.
Netikrą e. parduotuvę išduoda kelios detalės
Net ir profesionaliai atrodančią apgaulę galima atpažinti, kai žinai, į kokias detales reikia atkreipti dėmesį. Vienas iš pagrindinių signalų – neįprastas svetainės adresas. Sukčiai dažnai kuria domenus, labai panašius į žinomų prekės ženklų pavadinimus, tik prideda papildomų raidžių, brūkšnelių ar papildomų žodžių, pavyzdžiui „sale“ (liet. išpardavimas). Kitas požymis – gramatinės klaidos ir netaisyklinga kalba.
Daugelis fiktyvių svetainių yra verčiamos automatiškai. Jeigu matai netaisyklingą kalbą, netiksliai išverstus terminus ar prastai suformatuotus tekstus – tai signalas, kad tokią parduotuvę reikėtų patikrinti nuodugniau.
Taip pat svarbu įvertinti, ar svetainėje yra aiškūs kontaktai, įmonės rekvizitai, grąžinimo politika, o mokėjimo metu – ar matai saugų ryšį („https“) ir užrakto simbolį naršyklėje.
Prieš atliekant mokėjimą, patariama atlikti tris paprastus veiksmus:
- interneto paieškos sistemoje suvesti svetainės pavadinimą su žodžiais „scam“ arba „review“ ir patikrinti rezultatus;
- patikrinti domeno registracijos statusą nemokamais specialiais įrankiais, pvz., whois.lt, domreg.lt ar kt.
- pasidomėti, ar svetainė turi atsiliepimų „Google“, „Rekvizitai“, „Trustpilot“ ar socialiniuose tinkluose.
Papildomas aspektas, galintis atskleisti, ar e. parduotuvė yra saugi – jos veikimo laikas. Kibernetinių nusikaltėlių sukurtos netikros e. parduotuvės veikia trumpą laiką – savaitę ar dvi. Todėl jeigu svetainė sukurta visai neseniai, o nuolaidos atrodo neįtikėtinos – tai turėtų būti papildomas raudonas signalas.
Apsisaugoti padeda atsakingas elgesys
Pinigų plovimo prevencijos kompetencijų centro duomenimis, 2025 m. pirmąjį pusmetį registruota 7,7 tūkst. bandymų išvilioti gyventojų pinigų, o nukentėjusieji sukčiams pervedė jau 11,5 mln. eurų.
Svarbiausia apsaugos nuo tokių nuostolių priemonė – sveikas skepticizmas ir atsakingas elgesys su mokėjimo duomenimis. Pirkdamas internetu turėtum naudoti tik patikimus, saugius atsiskaitymo būdus, vengti tiesioginių pavedimų nežinomiems gavėjams ir niekada nevesti kortelės duomenų per nuorodas, gautas trumposiomis SMS žinutėmis ar el. laiškais.
Jei visgi spustelėjai „pirkti“ nepatikimoje e. parduotuvėje ir tapo neaišku, kam pervedei pinigus, primename, kokių veiksmų reikėtų imtis:
- Nedelsiant susisiekti su savo banku ir pranešti apie galimą sukčiavimo atvejį.
- Blokuoti kortelę arba sustabdyti pavedimą, jei tai įmanoma.
- Patikrinti, ar svetainėje yra kontaktai ar rekvizitai, ir, jei įmanoma, fiksuoti įtarimą – užfiksuoti ekrano nuotrauką ar išsisaugoti susirašinėjimo el. laiškais kopijas.
- Stebėti banko sąskaitą dėl neįprastų operacijų ir prireikus kreiptis į policiją arba vartotojų apsaugos institucijas.
Jei kyla nors menkiausia abejonė – geriau susilaikyti nuo apsipirkimo. Vertėtų daugiau pasidomėti apie e. parduotuvę, patikrinti atsiliepimus. Nuolaidos, kurios atrodo per geros, kad būtų tiesa, dažniausiai ir yra apsukrus sukčių masalas pasisavinti vartotojų pinigus.
LIFESTYLE
Panašūs straipsniai
Emocinis pirkimas per išpardavimus: kada tai tampa...
Ar palygini mokėjimo gavėją su tikru sąskaitos savininku?
Naudotų automobilių lizingas jaunimui: kaip išvengti...
Draudimas visiems tavo pirkiniams
Galimybė apsaugoti pirkinius nuo pat jų įsigijimo momento.
Draudimo paslaugą per agentą AS „Citadele banka“ Lietuvos filialą teikia „Balcia Insurance SE" Lietuvos filialas. Prieš sudarydamas sutartį, įsivertink savo poreikius ir susipažink su draudimo taisyklėmis „Citadele“ programėlėje.
Apklausa
Raktažodžiai
Pratęstos garantijos draudimas
Galimybė išvengti brangaus remonto ar įrenginio keitimo išlaidų bei pratęsti buitinės technikos ar elektronikos prietaisų tarnavimo laiką.
Draudimo paslaugą per agentą „Citadele banka“ Lietuvos filialą teikia „Balcia Insurance SE" Lietuvos filialas. Prieš sudarydamas sutartį, įsivertink savo poreikius ir susipažink su draudimo taisyklėmis „Citadele“ programėlėje.