Naftos ir maisto produktų kainų sąnaudos

Prekyba Baltijos šalyse

Po itin minimalaus augimo praėjusiais metais mažmeninės prekybos apyvarta šių metų pirmaisiais mėnesiais išaugo 6,8 proc. Tai yra sparčiausias augimas nuo 2013 metų, tačiau daugiausia tai atspindi naftos ir maisto produktų kainų augimą. Neskaitant infliacijos, mažmeninės prekybos dydis pirmąjį ketvirtį padidėjo 2 proc. Pastaruosius dvejus metus mažmeninės prekybos plėtra Latvijoje truputį atsilieka nuo Lietuvos ir Estijos, tačiau bendros tendencijos Baltijos šalyse yra labai panašios. Dėl demografinių veiksnių prekyba maisto produktais visose Baltijos šalyse jau kurį laiką svyruoja apie nulį, o prekyba ne maisto produktais ir toliau auga 4–7 proc.

Palyginti su kitomis prekėmis, prekyba degalais yra daug nestabilesnė. Tai susiję su pasaulinių naftos kainų svyravimais ir akcizo mokesčių kitimu, tačiau šie metai prasidėjo 10–20 proc. augimu visose Baltijos šalyse. Sparčiausiai augantis mažmeninės prekybos segmentas šiuo metu yra prekyba internetu. Ji visose Baltijos šalyse išaugo 20–30 proc. per metus.

Maisto produktų ir degalų kainų augimas turėjo neigiamos įtakos farmacijos ir atskirų ilgalaikio vartojimo prekių prekybai. Tai galėtų būti vienas veiksnių, kodėl, augant infliacijai Latvijoje ir Lietuvoje, šių metų pradžioje pablogėjo vartotojų nuotaikos, nors ir mažmeninės prekybos apyvarta vis dar auga lėčiau nei vidutinis darbo užmokestis ir namų ūkio depozitai komerciniuose bankuose.

Āboliņš Mārtiņš

„Citadele“ banko ekonomistas